کد خبر : 756
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 22:14

اندر حکایت باغستان قزوین؛

سناریوی چندوجهی باغستان قزوین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهر/ چه کسی از این هیاهوی رسانه‌ای منتفع می‌شود؟

سناریوی چندوجهی باغستان قزوین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهر/ چه کسی از این هیاهوی رسانه‌ای منتفع می‌شود؟
دوگانه حفظ باغستان و توسعه شهر قزوین باید با تدابیر لازم به نتیجه برسد و بدون شک اگر اقدامات به طور کارشناسی پیش برود هر دو طرف منتفع خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار مینودری، حواشی از یک روز تعطیل و با صدای ماشین‌آلات و کنده شدن ریشه تعدادی از درختان در گوشه‌ای از شهر قزوین شروع می‌شود؛ عملیاتی که از ساعات اولیه روز با خط کشی و گچ‌ریزی برای اجرای پروژه اتصال پل امام رضا(ع) به بلوار ابوترابی قزوین آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد.

در همان ساعات اولیه شب فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام عمرانی دست به دست می‌شود و همین دلیلی می‌شود تا استاندار قزوین در اقدامی قابل تامل (به همراه معاون عمرانی و مدیرکل فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری) وارد صحنه شده و به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در استان، دستور توقف طرح را صادر نماید؛ البته نکته مهم اینجاست که در این میان عده‌ای مکالمات مسئولین را ضبط و بلافاصله در فضای مجازی نشر می‌دهند!

کاربران فضای مجازی بلافاصله نسبت به اخبار منتشر شده واکنش نشان می‌دهند و محتواهای متعددی با عنوان “قلع و قمع شبانه درختان در باغستان سنتی توسط شهرداری قزوین و یا توقف قلع و قمع درختان با ورود استاندار و دادستان متوقف شد” در فضای مجازی پخش می‌شود، به طوری که این اخبار مورد توجه فعالان توییتر هم قرار گرفت و حسام‌الدین آشنا و برخی چهره‌ها از جریان‌ی خاص به آن عکس‌العمل شدید نشان داده و به حواشی دامن می‌زنند.

حتی کار به جایی رسید که این ماجرا مورد توجه رسانه‌های خارج نشین قرار گرفت و رسانه معاند BBC در گزارشی ویژه به این خبر پرداخته و سنگ مردم قزوین را به سینه می‌زند!

حالا با یک پروژه زمین مانده و حواشی که بیشتر هم نوک پیکان آن به سمت شهرداری قزوین است، مواجه هستیم.

در این میان ارگانی که بیشتر سنگ باغستان را به سینه می‌زند میراث فرهنگی است که شکایت شهرداری را به دستگاه قضایی برده و دادستان هم با انتشار خبری اعلام کرده که برای این ماجرا پرونده قضایی تشکیل داده است!

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین به شبکه استانی دعوت و در گفتگوی زنده اعلام می‌دارد که قصد دارد از شهرداری بابت ادامه طرح توسعه پل امام رضا(ع) شکایت کند و همین امر به شایعات دامن می‌زند.

وی در حالی ادعای تخلف در تکمیل پروژه پل امام رضا(ع) را مطرح کرده که مجوز آن توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صادر شده و حتی وزراتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهر تایید بر این مصوبه زده است.

برای مرور این پرونده و تبیین موضوعات پیش آمده کمی به عقب‌تر برمی‌گردیم؛باغستان صرفاً ثبت ملی شده است

پل طبقاتی امام رضا (ع) به عنوان نخستین پل طویل استان به طول ۲هزار متر و دومین پل طویل صندوقه‌ای بعد از پل صدر در کشور است که به روش طره متعادل اجرا شده است.
تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) با هدف تسهیل در عبور و مرور و روان‌سازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (ابوترابی) و بلوار جمهوری در راستای تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم در حال احداث است.

فاز دوم این پروژه، اتصال به پل باغستان (ابوترابی) است که رینگ شرقی شهر را پس از متصل شدن به پل ولایت تکمیل خواهد کرد که این بخش از پروژه به دلیل مشکلات مالی و آسیب به باغستان همچنان مسکوت مانده است.

اکنون ضرورت اجرای پروژه‌های ترافیکی و روان‌سازی تردد در سطح شهر بر هیچکس پوشیده نیست و در کنار اهمیتی که این پروژه‌های عمرانی دارند با به گونه‌ای اقدام شود که آسیبی به باغستان سنتی قزوین وارد نشود.

اولین نکته‌ای که در باغستان سنتی قزوین به چشم می‌خورد، برچسب ثبت ملی آن است که در کنار حُسنی که دارد، برخی اقدامات را حتی برای حفظ این سرمایه ملی دشوار کرده و درواقع می‌توان گفت ثبت ملی یک اثر یا مکان همیشه در حفظ آن موثر نیست و در این میان باید سازوکارهای لازم هم اندیشیده شود.
نکته قابل توجه این است که تنها منظر باغستان سنتی قزوین ثبت ملی شده که انجام هر نوع عملیات باغداری و حتی احداث راه برای دسترسی به این باغات را ممنوع کرده و در حال حاضر باغداران هم برای رسیدگی به باغات از جمله حرص و آبیاری با محدودیت‌هایی مواجه هستند.
اکنون این سناریوی چندوجهی به مرحله‌ای رسیده است که اعضای شورای شهر و معاون شهردار برای روشنگری موضوع به صحنه آمده و اظهارات خود در رابطه با پروزه مذکور را با ارائه سند و مدرک بیان می‌کنند.

کمترین تعرض به باغستان اتفاق افتاده است

قاسم اللهیاری عضور شورای شهر قزوین در روزهای اخیر با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام، ابعاد مختلف پروژه را بررسی و دلایل مستندی را ارائه کرد.

وی اظهار کرد: طرحی که اکنون شهرداری آن را برای اتصال پل امام رضا(ع) به بلوار ابوترابی اجرا می‌کند ، کمتر از یک کیلومتر در امتداد و ۱۰متری جاده اصلی شهر یعنی میدان ترمینال قزوین واقع شده و به هیچ عنوان وارد فضای باغستان نمی‌شود.

وی ادامه داد: مجوز اجرای پل در این مسیر توسط شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اخذ و حتی شورای ترافیک استان که با حضور مسئولین ارشد استان برگزار می‌شود، تایید شده است.

عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: زمین‌های مذکور توسط شهرداری تملک شده و درواقع شهرداری مالک این زمین‌هاست که در این مسیر کمتر از ۲۰۰ درخت وجود دارد که بیش از نیمی از درختان جابجا و در فضای دیگری کاشته شده و صرفا درختانی که خشک شده یا سن بالایی دارند و امکان جابه جایی برای آن‌هاوجود ندارند، قطع شده‌اند که البته تعدادشان هم بسیار اندک است.

وی بیان کرد: با احتساب هزینه‌های امروز، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه پل امام رضا(ع) هزینه شده و اما به دلیل اینکه فازهای دیگر این پل تکمیل نشده به بهره‌برداری نهایی نرسیده است.

اللهیاری گفت: سالانه تصادف‌های زیادی در محور جنوبی شهر قزوین داریم و خودروها به دلیل عدم وجود مسیر مناسب مجبور به تردد از داخل شهر هستند؛  ترافیک جنوب شهر موجب کلافگی مردم و شهروندان شده و باید راهی برای برون‌رفت از آن اندیشیده شود.

سخنگوی شورای شهر قزوین بیان کرد: سال‌ها پیش پروژه کمربندی نسیم شمال کیلومترها از دل باغستان عبور کرد اما صدای اعتراضی شنیده نشد اما عده‌ای در حال حاضر اظهار ناراحتی می‌کنند؛ در هفته حدود ۳۶هزار تردد در این مسیر ثبت می‌شود؛ اگر کمربندی نسیم شمال وجود نداشت همه این ترددها در داخل شهرسرازیر و خیابان اصفهان گرفتار گره کور ترافیکی می‌شد.
وی اذعان کرد: طبق طرح جامع تفضیلی شهر قزوین که در سال ۶۷ مصوب شده، برای رفاه شهروندان ناگزیر به ایجاد رینگ در اطراف شهر هستیم؛ کارهای بزرگ، آدم‌های بزرگ می‌خواهد که جسارت داشته باشند و ما این روحیه را در شورای ششم داریم و تکمیل پروژه‌ها صرفاً در جهت رفاه حال شهروندان شروع شده است.

اللهیاری با بیان اینکه دقت لازم شده تا کمترین تعداد درختان در این مسیر قطع شوند، ابراز کرد: اگر آتش‌سوزی در باغستان رخ دهد مسیر دسترسی برای اطفاء آن وجود ندارد و خود باغداران هم اجازه ورود تجهیزات باغداری به باغستان را ندارند و برای آبیاری درختان مشکل دارند چون میراث فرهنگی اجازه هیچ عملیاتی را در این منطقه نمی‌دهد.

۱۰میلیارد تومان بودجه برای حفظ باغستان

وی عنوان کرد: علی رغم تصور اشتباه در اذهان عمومی مبنی بر تخریب باغستان توسط شهردار، باید گفت که شهرداری تنها ارگانی است که برای حفظ باغستان برنامه‌ریزی کرده، به طوری که سال گذشته تنها برای علف‌زنی باغستان ۲۵۰میلیون تومان هزینه شده و در اموری مانند تسهیل در آبیاری درختان و تجهیز این حوزه فعالیت داریم و حتی سازمان باغستان‌ها را ایجاد کردیم.

عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه در ابتدای سال ۷الی ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای باغستان در نظر گرفتیم، گفت: حفظ باغستان وظیفه ذاتی شهرداری نیست بلکه وظیفه جهاد کشاورزی است اما شهرداری برای جلوگیری از نابودی باغستان، مسئولیت حفظ آن را بنا بر دستور نهادهای حاکمیتی به دوش می‌کشد.

وی بیان کرد: شورای شهر برای تکمیل پل امام رضا(ع) مصوبه در نظر گرفته چون طرح از سال‌ها پیش بوده اما جسارت لازم هم وجود نداشته که به سرانجام برسد و این همت در شورای ششم وجود دارد و شهردار هم ملزم به اجرای آن است.
سخنگوی شورای شهر یادآور شد: در طرح اولیه ۲۸۰۰ اصله درخت در این مسیر قطع می‌شد اما به پیشنهاد شهرداری برای جلوگیری از این اقدام، مسیر سومی پیشنهاد شد که البته شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز آن را تایید کرده است.
وی عنوان کرد: شهرداری مالک زمین‌های اطراف این طرح است و در این میان یکسری حاشیه‌سازی کردند که شهرداری قصد دارد از این زمین‌ها بهره‌برداری اقتصادی کنند در حالی که شورای عالی همان طور که اجازه احداث جاده را داده، همان طور هم گفته که اینجا باید باغ و فضای سبز باقی بماند و هیچ کارکرد جدید دیگری نمی‌توان برای آن طراحی کرد.
تعامل بین دستگاهی در اجرای پروژه ضعیف بود.

علی فرمانی عضو شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ عامل ایجاد حواشی اخیر را عدم هماهنگی بین دستگاهی می‌داند و در این باره اظهار کرد: یکی از ایراداتی که می‌شود به این کار گرفت بحث تعامل بین دستگاهی است و اگر قبل از شروع عملیات هماهنگی صورت می‌گرفت و مردم هم به طور کامل درباره زوایای مختلف طرح مطلع می‌شدند بدون شک اکنون این مسائل رخ نمی‌داد.

وی افزود: از طرف دیگر، شهرداری متولی نگهداری باغستان نیست و مشخص نیست سایر نهادهای مرتبط برای باغستان قزوین چه می‌کنند؛ صرفاً این شهرداری است که حمایت جدی از این میراث ملی دارد.

عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد: تمام مستندات و مجوز‌های پیرامون اجرای این طرح موجود است و بنا نیست که ما برای هر پروژه‌ای متحمل هزینه و حاشیه شویم.

فرمانی بیان کرد: عدم رعایت و اجرای صحیح پیوست رسانه‌ای سبب بروز حواشی شد؛ گمان بر این بود با توجه به اطلاع کامل مسئولین استان از جزییات طرح شاهد این حواشی نباشیم.
دستگاهی دلسوزتر از شهرداری برای باغستان نیست.

وی اظهار کرد: قزوین جزو معدود شهرهایی است که رینگ دور شهری ندارد در حالی که بسیاری از شهرها رینگ دوم و سوم خود را تکمیل می‌کنند اما در قزوین به دلیل اهمیت باغستان این مسئله به کندی پیش می‌رود و کمربندی جنوب شهر که ۴۰ سال از تصویب ان می‌گذرد به دلیل وجود باغستان و مشکلات منابع مالی اجرایی نشده است.

رئیس شورای شهر قزوین ادامه داد: طرح پل امام رضا(ع) حدود ۱۰ الی ۱۲ سال سابقه دارد و به دلایل متعددی تاکنون اجرایی نشده، طرح فعلی که اتصال انتهای پل به بلوار ابوترابی است در سال ۹۴ تصویب شده و قرار بود همزمان با پل امام رضا(ع) اجرا شود.

این مسئول یادآور شد: در همان دوره طبق بازدید میدانی که از محوطه داشتیم مشاهده کردیم که اتصال این دو پل تراکمی از درختان باغستان را از بین می‌برد که راضی به این کار نشدیم و طرح را به روش دیگری تغییر دادیم و سه گزینه جایگزین مطرح شد که در تاریخ ۲۳ اردیبهش سال ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی طرح سوم را تصویب کرد که برخی مفاد آن به شرح زیر است:

“در جنوب شرقی قزوین علی رغم وجود هرگونه ضرروت ترافیکی برای احداث پل امام رضا و مغایرت آن و مطالعات طرح جامع صرفا به دلیل ساماندهی به اقدامات نیمه کاره عمرانی موجود تکمیل رینگ پیرامونی در این بخش و اتصال پل امام رضا به بلوار ابوترابی با اقدامات اصلاحی به شرح زیر انجام گردد؛ ۱.تعیین حداکثر سرعت به میران ۶۰کیلومتر۲.به منظور اتصال پل امام رضا(ع) به بلوار ابتورابی و اصلاح قوس‌های آن و به حداکثر نزدیکی به کالبدی شهر حاصل شود”

وی افزود: تصور ما این بود باتوجه به مصوبه شورای عالی و قانونی بودن کار دیگر مسئله‌ای در مسیر اجرای پروژه وجود ندارد لذا عملیات اجرایی توسط شهرداری در روز ۱۴خردادماه سال جاری در روشنایی روز آغاز و بنا بر نهضت شبانه تا پاسی از شب ادامه داشت اما درگیر حواشی شد.

رامندی اذعان کرد: باید توجه داشت که از مهرماه به بعد به علت شرایط جوی نمی‌توان کارهای عمرانی انجام داد و به دلیل گل آلود بودن زمین نمی‌شود وارد باغستان شد.

عضو شورای شهر قزوین اضافه کرد: برخی مواقع مجبوریم با حداقل خسارات درختان را قطع کنیم و شهرداری هم قول داده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ اتصال کمربندی را به اتمام برساند.

رئیس شورای شهر قزوین در پایان گفت: بیشترین حمایتی که امروز در مقایسه با سایر دستگاه‌ها از باغستان می‌شود توسط شهرداری صورت می‌گیرد و امسال ۱۰ میلیارد بودجه برای این کار تعیین کردیم.

فرج الله فصیحی رامندی رئیس شورای شهر قزوین، صبح امروز نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار صبح قزوین گفت: مدعیان بگویند برای حفظ باغستان سنتی قزوین چه اقداماتی داشتند؛ برخی می‌گویند شهرداری قزوین به حفظ و بقاء باغستان سنتی توجهی ندارد؛ در حال حاضر شهرداری بیشترین حمایت را در مقایسه با سایر ارگان‌های متولی از این میراث ارزشمند داشته؛ در سال جاری بیش‌از ده میلیارد تومان بودجه برای حمایت باغستان مصوب شده؛ هزار درخت مثمر نیز برای افزایش ظرفیت باغستان به باغداران تحویل شده است!

شکوه کرمانشاهانی، عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین با واکنش به ادامه روند تکمیل پل امام رضا(ع) گفت: شورای شهر قزوین ادعا می‌کند برای ادامه مسیر این پل و قطع درختان مصوبه دارد، درحالی‌که طبق مصوبه آذر ماه ۹۸ شورای‌ عالی شهرسازی و معماری، تکلیف مسیر پل امام رضا (ع) این‌گونه تعیین شده است که باید مسیر اصلاح شود و به کمربندی که از قبل بوده است، نزدیک شود و کم‌ترین تداخل در عرصه باغستان شکل بگیرد.

او افزود: در عین حال تصویب این مسیر جدید به کمیته‌ای سپرده شده است که بیشتر اعضای آن را مقامات استانی، از جمله استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی (نماینده وزارتخانه) تشکیل داده‌اند. اگر بر اساس ادعاهای مطرح شده مسیر جایگزین در همان قسمتی باشد که درختان را قطع کرده‌اند و همین مسیر به تصویب این مسؤولان رسیده است، پس شکایت میراث فرهنگی چه معنایی دارد؟ اگر هم هنوز مسیر جایگزین تصویب نشده است، چرا درختان باغستان را قطع کردند؟

آخرین اسناد موجود نشان می‌دهد شهرداری قزوین مجوز تکمیل پل امام رضا(ع) را در سال ۹۹ از شورای‌ عالی شهرسازی و معماری دریافت نموده و حتی تمامی اعضای شورای ترافیک استان نیز با اجرای آن موافقت کرده‌اند.

دوگانه حفظ باغستان و توسعه شهر قزوین باید با تدابیر لازم به نتیجه برسد و بدون شک اگر اقدامات به طور کارشناسی پیش برود هر دو طرف منتفع خواهند شد؛ در این میان تبیین موضوعات و فعالیت‌هایی که در شهر جریان دارد می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات داشته باشد.
به نظر می‌رسد روند اجرای پروژه با کج سلیقه‌گی‌هایی همراه بوده؛ اجرای پروژه در روزهای تعطیل، آن هم در ساعات پایانی شب و عدم روشنگری و اقناع عمومی از نکاتی است که زمینه‌ساز این حواشی بوده؛ این تجربه‌ای خواهد شد تا مسئولان و مدیران استان ضمن هم‌افزایی هرچه بیشتر، در کنار تدابیر اجرایی و مالی، پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌های اداره متبوع‌شان تدارک ببینند.
انتهای پیام/
منبع: صبح قزوین
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.