زمینهای پُر چاله در پس مسئولان پُر چانه؛
معلولین چشم انتظار تحقق وعده مناسب سازی شهر قزوین هستند
مناسب سازی سطح عبور و مرور و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساختمانی و معماری شهرها از وظایف مجموعه شهری در راستای هویت بخشی و استقلال فردی و اجتماعی آنان است چراکه افراد ناتوان و دارای معلولیت برای زندگی حقوق مشابهی همچون دیگر شهروندان داشته و محیط شهری باید آماده ارائه خدمت به این اقشار آسیب پذیر باشد تا آنان به فراموشی سپرده نشوند.
اگرچه سالهاست شعارهای حقوق شهروندی و مشارکت اجتماعی معلولان به یکی از پرطرفدارترین وعدههای انسان دوستانه تبدیل شده اما در مقام عمل تا نقطه مطلوب بسیار فاصله وجود دارد، به طوری که گذر از کوی و برزن شهر قزوین تناقضات زیادی با این اصل انسان دوستانه را آشکار میسازد.
بسیاری از خیابانها و پیاده روهای شهر قزوین برای معلولان ویلچری، کودکان کالسکه سوار یا اشخاص نابینا مناسب سازی نشده و مشکلات فراوانی برای آنان به وجود آورده است.
خیابانهای پرتردد و پیاده راههای باریک و پرچاله، آسفالتهای کنده شده سطح خیابانها، ساختمانهای طراحی شده بدون رمپ یا با شیب غیراستاندارد، جویهای آبی که پل ندارند و راههایی که ناگهانی به بن بست منتهی میشوند؛ همه و همه نهایتا منجر به حادثه میشوند.
روایتی از ناهمواریهای شهر قزوین برای افراد ناتوان؛
اینجا چهارراه عمران واقع در قلب شهر قزوین مادری با کالسکه در حال گذر به سمت خیابان نادری است، در همان ابتدای حرکتش در پیادهرو به بن بست جدولی برخورد کرده و با هزار سختی کودک و کالسکه را از روی جدول رد میکند و به مسیر ادامه میدهد، بن بستها جدولی کوچه پس از کوچهای تکرار میشود و هیچ پلی برای عبور در این خیابان تعبیه نشده، مادر مجبور است هربار همان سختی را متحمل شده و کودک و کالسکه را با بلند کردن از روی جوی رد کند.
دیگر چارهای جز گذر از کنار گذر خیابان ندارد؛ ماشینها به سرعت از کنار او و فرزندش عبور کرده و به نشانه اعتراض بوق میزنند، حال جای شکرش باقی است مادر کودک توانایی کنترل شرایط و مراقبت از فرزندش را دارد، حال تصور کنید به جای این شهروند، عزیز معلولی با عصا و یا ولیچر در حال عبور و مرور بوده و یا فرد روشندلی قصد حرکت از جداول بدون پل را داشته باشد و کسی هم نباشد آنان را راهنمایی کند، چه فاجعهای رخ خواهد داد، این تنها یک گوشه از مشکلاتی است که نابینایان و افراد ناتوان هر روز با آن در گذر از خیابانهای این شهر دست و پنجه نرم میکنند.
متأسفانه با وجود اینکه سالانه چندین جلسه ستاد مناسب سازی در استان قزوین برگزار میشود اما خروجی درخور و نتایج ملموسی که به درد این قشر بخورد را تاکنون نداشته است، در شرایطی که ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان همه مدیران اجرایی را برای مناسبسازی اماکن و ساختمانهای دولتی، معابر عمومی و خدمات شهری موظف کرده، اما شاهد ترک فعل مسئولان در این حوزه هستیم و نه شهرداری و نه نظام مهندسی آنطور که باید در اجرای قانون جدی عمل نمیکنند و نه بهزیستی به عنوان بازرس و ناظر در این حوزه خوب عمل نکرده است.
موضوع را با رئیس کمیسیون عمران –ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین در میان گذاشتیم.
مناسب سازی شهر قزوین در دستور کار شهرداری قزوین
مهدی مهدیخانی در گفتگویی اظهار کرد: بحث مناسب سازی پیاده روها یکی از ضروریات جامعه امروزی است، در جامعه همه افراد اعم از جوان و سالمند، معلولین، نابینایان باید بدون دغدغه کنار هم زندگی کرده و از امکانات شهری بهره ببرند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت ایران به سمت سالمندی میرود، ضروری است که شهر برای همه افراد مناسب سازی شود و یکی از وظایف اصلی شهرداریها اقدام در راستای استفاده همگانی شهروندان از امکانات شهری است.
مهدیخانی خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات شورای شهر از مجموعه مدیریت شهری نیز همین مهم است که به تازگی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و در بودجه ۱۴۰۱ هم رقمی برای همین موضوع در نظر گرفتهایم.
وی با بیان اینکه تاکنون در زمینه مناسب سازی اقدامات خوبی صورت گرفته است، تاکید کرد: با این وجود حجم فعالیتها راضی کننده نیست و به زودی قرار است با کمک برخی نخبگان استان قزوین در حوزه مناسب سازی فضای شهری قزوین برای سالمندان، کودکان و معلولین عزیز کارهای خوبی شود.
عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: با کمک این نخبگان و سیر مطالعاتی نقاط نامناسب و حادثه خیز شهری شناسایی کرده و شهرداریهای مناطق قزوین برای این نقاط کارهای اصلاحی را انجام میدهند.
وی افزود: شهروندان هم میتوانند با شناسایی مناطق و نقاطی که به لحاظ مناسب سازی در شرایط خوبی قرار ندارند و با انعکاس آن به مدیران مناطق مختلف شهری ما را در این امر کمک کنند.
مهدیخانی تصریح کرد: انتظار داریم که با عدم تردد موتور سیکلت و دوچرخه برای مسیرهایی که صرفا برای عابرین پیاده و یا عبور معلولین طراحی شده؛ اجازه بدهیم که این مسیر برای آنان باقی بماند، چراکه متاسفانه گاهی مشاهده شده با ورود این وسایل نقلیه در نقاط مخصوص عابران پیاده جان شهروندان به مخاطره میافتد.
رئیس کمیسیون عمران –ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین در پایان گفت: مناسب سازی فضای شهر برای نابینایان هم از وظایف شهرداریهاست و شهرداری قزوین مکلف است در این زمینه کار کند.
شهر مطلوب، شهری است که به نیازهای شهری هر طیفی از شهروندان از کودکان، سالمندان، کم توانان و ناتوانان جسمی تا افراد معمولی، سالم و تندرست پاسخگو باشد، در این شهر باید شبکههای شهری، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی آن برای همه شهروندان، از هر نوع و طیفی تعریف شده باشد و هیچکس با هیچ ویژگی خاصی خارج از دایره شهر قرار نگیرد و همه با هر میزان توانایی و هر شرایطی حق دارند از امکانات و خدمات شهری برخوردار باشند.
اجرای سطوح شیبدار در پیادهروها، تغییر رنگ و بافت کفسازی محل تقاطعها، اجرای کف پیادهروها از مصالح سنتی و غیر لغزنده، همسطحسازی درپوشها با کف پیادهروها و استفاده از موزاییکهای شیاردار برای تعیین مسیر و جهت حرکت و مبلمان شهری از جمله نیمکتها در پیادهروها از اقدامات در حال انجام برای مناسبسازی در برخی معابر عمومی و شهر قزوین برای معلولان و سالمندان اجرا شده است که با وجود همه تلاشها اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راههای زیادی را باید طی کرد، به امید روزی که همه افراد جامعه بتوانند بدون دغدغه از امکانات شهری بهرهمند شوند.
برچسب ها :ایران ، روز جهانی معلول ، شهر قزوین ، شهرداری قزوین ، قزوین ، مبلمان شهری ، معلولین ، مهدیخانی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰