کد خبر : 6417
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 3:11

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مرکز پیوند قرنیه در قزوین راه‌اندازی می‌شود

مرکز پیوند قرنیه در قزوین راه‌اندازی می‌شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استان قزوین در حال حاضر فاقد بخش پیوند بوده و پیگیر تأسیس مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت استان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری دیار مینودری، عبدالله کشاورز در نشست خبری که در سالن اجتماعات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به مناسبت روز اهدای عضو برگزار شد، با اشاره به فعالیت پیوند اعضا برای اولین بار در سال ۱۳۱۴ اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به پیوند و توسعه آن بعد از انقلاب صورت گرفته و قبل از انقلاب این مراکز بسیار محدود و تنها در یک الی دو استان کشور فعال بوده است.

وی افزود: استان قزوین در حال حاضر فاقد بخش پیوند بوده و پیگیر تأسیس مرکز پیوند قرنیه در بیمارستان ولایت استان هستیم و زیرساخت‌های آن در حال آماده سازی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: فعالیتی را هم برای راه‌اندازی مرکز جامع کلیه در استان شروع کرده‌ایم تا بخش پیوند کلیه در آن گنجانده شود اما در مسیر دچار چالش شدیم؛ در صورتی که بتوانیم استان را در سطح‌بندی وزارت بهداشت قرار دهیم تأسیس مرکز پیوند کلیه را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: زمان مشخصی برای راه‌اندازی دو مرکز پیوند کلیه و قرنیه در استان نمی‌توان تعریف کرد زیرا بخشی از روند کار به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و بخشی به نیروی انسانی و تجهیزات مربوط است و سعی می‌کنیم در حداقل زمان آنها را انجام دهیم.

 

۱۰۹ بیمار در قزوین منجر به پیوند شده است

 

این مسئول ادامه داد: واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا از سال ۸۶ در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه‌اندازی شده و ۱۰۹ بیمار مرگ مغزی منجر به پیوند شده است.

کشاورز ادامه داد: همچنین در سال ۹۹ تعداد ۶ نفر، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ نفر و در سال گذشته ۸ نفر اهداکننده عضو در استان قزوین داشتیم که آمار استان نزدیک به میانه کشوری استان‌ها است.

وی تصریح کرد: فرایند فراهم‌آوری اعضای پیوندی دارای ۵ مرحله از جمله شناسایی و ارجاع مرگ مغزی، تایید مرگ مغزی و گرفتن رضایت بستگان فرد اهداکننده، ارزیابی فرد اهداکننده و مراقبت و برداشت عضو است.

این مسئول اذعان کرد: خدمات درمان خانواده متوفی در بیمارستان‌های علوم پزشکی و هزینه کفن و دفن متوفی به صورت رایگان است و هدیه‌ای جزئی به خانواده اهداکننده، اهدا می‌شود.

کشاورز یادآور شد: پیوند اعضا دارای یک انجمن در استان قزوین است و نقش معاونت درمان ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

وی در پایان گفت: نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد از جمله انجمن‌های اهدای عضو در حیطه اختیارات امور اجتماعی استانداری است.

انتهای پیام/

منبع: شاخص خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.